Beeldanalyses


Marije:


Jacques Tange gebruikt net als veel Cobra schilders veel verzadigde kleuren. Ook schildert hij figuratief maar vaak met olieverf op linnen. Terwijl veel cobra schilders schilderden met olieverf op doek of op canvas. Jacques Tange gebruikt in tegenstelling tot de meeste cobra schilders gebruik van ruimtesuggesties. Hij gebruikt bijvoorbeeld schaduw, overlapping en afsnijding. Daardoor geven de schilderijen een compleet andere indruk.

Dit schilderij is geschilderd door Jacques Tange. Over het schilderij heb ik geen informatie kunnen vinden. Ik weet daardoor niet wat de afmetingen, het jaar van vervaardigen en de naam van het schilderij zijn. Het is een schilderij dus een tweedimensionaal kunstwerk. De voorstelling is figuratief. Dat weet je doordat je meteen ziet wat de voorstelling voorstelt, terwijl het niet realistisch geschilderd is. Op dit schilderij is een deel van twee vrouwenbenen te zien. Met hoge rode pumps en een panty (met een naad aan de achterkant van het been) aan.  Je ziet de achterkant van deze benen. Daar achter zie je de voorkant van een deel van een mannenbeen. Met een zwarte broek met wijde pijpen en zwarte schoenen aan.  De achtergrond is lichtblauw met donkerblauwe horizontale strepen, die van boven naar onder steeds verder uit elkaar staan. De donkerblauwe strepen zijn een schaduw van een voorwerp. Op de benen staan ook schaduwstrepen. De schoenen en benen hebben een zwarte schaduw, die schuin omhoog naar de rechter kant loopt. Het schilderij is geschilderd met olieverf op linnen. Er worden in dit schilderij verzadigde en onverzadigde kleuren gebruikt maar alleen maar primaire kleuren en niet-kleuren. De rode schoenen en de blauwe achtergrond vormen een warm-koud contrast. De lichtblauwe achtergrond vormt een licht-donker contrast met de donkerblauwe schaduwstrepen. Het schilderij heeft een asymmetrische, verticale compositie. De benen op dit schilderij zijn organisch, ze vormen een contrast met de geometrische rechthoeken die ontstaan door de donkerblauwe strepen op de achtergrond. De benen zijn gesloten vormen. Terwijl de pump een open vorm is, de benen vormen dan ook een contrast met de vrouwenschoen. Dit schilderij heeft alleen maar asymmetrische vormen. Er wordt van verschillende ruimtesuggesties gebruik gemaakt in dit schilderij. De vrouwenbenen overlappen het mannenbeen en bij alle benen vindt afsnijding plaats doordat ze maar voor de helft op het schilderij staan. In de strepen wordt verkleining gebruikt. Of er in de tekening natuurlijk of onnatuurlijk licht wordt gebruikt is niet te zien omdat er indirect licht wordt gebruikt. De mannenschoen heeft een glimlicht. De lichtrichting is zijlicht en die brengt een slagschaduw met zich mee. De schaduw van de benen is een kernschaduw. De benen hebben ook nog een eigenschaduw. De schaduw strepen zijn een halfschaduw.



Karel Appel- Le grand chef, 1950
Corneille- Fabels païenne, 1949
Ik vind het schilderij van Karel Appel mooier dan dat van Corneille. Dat komt doordat ik de voorstelling op het schilderij van Appel veel duidelijker te herkennen vind dan dat op het schilderij van Corneille. Op het schilderij van Corneille vind ik de voorstelling vrij vaag. Ook heeft Appel veel meer primaire kleuren gebruikt dan Corneille. Corneille heeft veel vertroebelde en verhelderde kleuren gebruikt. Ik vind de primaire kleuren veel mooier, het bondheidscontrast dat ze vormen geven een vrolijk gevoel. Mijn aandacht gaat meteen naar het poppetje op het schilderij van Appel als ik deze twee schilderijen naast elkaar zie staan. Daarnaast zijn de strepen van het verven bij Appel veel minder te zien dan bij Corneille. Dat vind ik ook veel mooier. Beiden schilderijen hebben geen schaduw en hebben indirect licht. Ook zijn ze beiden statisch en asymmetrisch. Dat vind ik mooi aan beide schilderijen. Het schilderij van Corneille bevat afsnijding maar daardoor heb je nog niet echte ruimte werking. Karel Appel heeft helemaal geen ruimtesuggesties gebruikt. Maar dat mis ik in geen van beide schilderijen.



Marise:
Kitchendreams-Jacques Tange

Beeldanalyse van mijn vervalste kunstwerk

Kunstenaar: Jacques Tange
Ik heb geen afmetingen en ook geen jaartal van dit schilderij gevonden.

Het is een schilderij dus tweedimensionaal
Op het schilderij zie je een vrouw in de keuken zitten. De keuken weet ik omdat het schilderij Kitchendreams heet. De keukenwand is geruit met de kleuren lichtblauw en donkerblauw. De vrouw zit op een stoel. Ze leunt met haar hoofd op haar linkerarm en heeft haar ogen dicht. De vrouw heeft rood haar, een lange neus, een kleine mond en een rood hemdje met witte strepen aan. Haar linkerarm leunt op een tafeltje met een groen met lichtblauw geblokt tafelkleed.
De tekening is figuratief omdat je ziet wat het betekent zonder diep na te hoeven denken en omdat je dingen herkent uit de samenleving.

Wat voor materiaal er is gebruikt is niet duidelijk. Wel kun je zien dat het geen foto of linosnede is, waarschijnlijk gewoon geschilderd.

Het is een ruimtelijk schilderij
*De vormsoorten zijn:
-Vierkant
-Ruit
-Onregelmatig
-Organisch

*De vormcontrasten zijn:
-Hoekig – rond
-Geometrisch - organisch
-Grillig – strak

Het is een asymmetrisch schilderij en met een -met de vrouw in het midden- centrale compositie met: overlapping, afsnijding en plasticiteit.

Het heeft denk ik een natuurlijke lichtbron, met de lichtbron aan de linker bovenkant van het schilderij. Dit omdat het een zelfschaduw heeft van de vrouw, die uitvalt naar rechtsonder.

In het schilderij zijn: primaire en tertiaire kleuren gebruikt, verzadigde en onverzadigde kleuren gebruikt. Dit omdat sommige kleuren donkerder of lichter zijn gemaakt dan de kleuren uit de kleurencirkel. Sommige kleuren zijn dus verhelderd of verdonkerd.

Er zijn maar 2 kleurtonen: lichtblauw en donkergroen.

*De kleurcontrasten zijn:
-Licht – donker (Donkerblauw – lichtblauw)
-Warm – koud (Rood – blauw)
-Complementair (Rood – groen)
-Kleur-tegen-kleur (Rood – groen – blauw)

Mooiste & lelijkste schilderij van de kunststroming CoBrA:



Naam onbekend-Karel Appel

Dit schilderij vind ik een van de mooiste schilderijen van de kunststroming CoBrA.
Het is van Karel Appel, de naam weet ik niet.
Ik vind het een mooi schilderij omdat het net lijkt alsof de persoon die is uitgebeeld met zichzelf in de knoop zit. Ook vind ik de kleuren die gebruikt zijn mooi, gewone primaire kleuren, met af en toe iets anders. Wat maakt dat het niet saai wordt.
Het is ook duidelijk dat het een persoon hoort te zijn, dit zie je door het duidelijk ronde hoofd met ogen erin. Dit schilderij spreekt mij wel aan en zou ik eerder kopen.

Naam schilderij en schilder onbekend
Dit schilderij vind ik het lelijktste schilderij van de kunststroming CoBrA.
Van dit schilderij weet ik niet hoe het heet en ook niet wie de schilder is.
Wel weet ik dat het bij de kunststroming CoBrA hoort, het stond namelijk op een site met CoBrA schilderijen.
Het is een erg rommelig schilderij, waarvan je niet goed kan zien wat de bedoeling is.
Verder vind ik de kleuren vaag, het lijkt net alsof de schilder maar wat heeft gedaan met de kleuren, zonder erbij na te denken.
Hij heeft wel primaire kleuren gebruikt, maar door de vele zwarte strepen en dikke lijnen vallen deze minder op.
Dit schilderij zou ik daarom minder snel kopen.





Yamila:
Beeldanalyse mijn vervalste kunstwerk.
Yamila van der Heide.



Kunstenaar:  Jacques Tange
Ik heb geen afmetingen en naam van het schilderij kunnen vinden.


Het is een schilderij dus het is tweedimensionaal.
Je ziet een man en een vrouw elk in een bruine luchtballon staan. Ze zoenen elkaar en de man houdt de vrouw vast. Het is donker en je ziet wolken in de hemel. Ze vliegen in de lucht. De vrouw heeft rood haar en een rode jurk met zwarte driehoekjes erop. De man heeft een zwart pak met een bijbehorende zwarte hoed aan. Het is een figuratief kunstwerk. Dit kun je zien omdat er herkenbare onderwerpen zijn afgebeeld. Het is een portret van 2 mensen.
Het is een ruimtelijk schilderij. De vormsoorten zijn hoekig, rond, onregelmatig en figuratief. 
De vormcontrasten zijn:* Figuratief – abstract.
* Hoekig – rond
* Grillig – strak
Het is een asymmetrisch schilderij.
Het is een driehoekscompositie want hun houding geeft een driehoek aan en hierdoor straalt het evenwicht uit.

Het heeft primaire en tertiaire kleuren, de niet-kleuren zwart en wit en bruin. Qua kleurcontrasten heeft het:
* Warm-koud kleurcontrast. Donker blauw en rood, bruin en donkerblauw. 

* licht-donker kleurcontrast. Zwart en wit naast elkaar, wit en donker blauw.
* Kwaliteitscontrast. De rode kleur van de jurk en het haar valt meteen op tussen de andere donkere kleuren.
  In het schilderij is eigenschaduw te zien.
Er is overlapping en afsnijding in de tekening.
Het is een neutraal perspectief. 


Het mooiste schilderij van de kunststroming Cobra?



Naam: Corneille
Titel: Carnival des oiseaux ll
Afmetingen: 34 x 41

Dit vind ik zelf het mooiste schilderij. Iniedergeval het leukste schilderij. Ik zou nu niet zeggen dat ik het heel erg mooi vindt maar ik zou het wel willen hebben. De kleuren bij elkaar geven een bontheidscontrast. Het bontheidscontrast is kenmerkend voor Cobra. Als ik er naar kijk word ik er gelijk vrolijk van. Dat komt omdat het zo druk is.
De vogels geven een teken van vrijheid.

Het lelijkste schilderij van de kunststroming Cobra?
 

Naam: Corneille
Titel: Autour de l’arbe
Afmetingen: 40 x 33

Dit schilderij spreekt mij iets minder aan. Er is wel met kleuren gewerkt maar die passen veel minder bij elkaar dan bij het andere schilderij. Ook snap ik de boodschap er niet helemaal van. Het is een beetje saai en mijn aandacht trekt gelijk naar het vorige schilderij.






Roos:




Beeldanalyse van mijn vervalste kunstwerk.

Kunstenaar: Jacques Tange
Titel: The garden of Eve
Afmetingen: heb ik niet kunnen vinden. 


In dit schilderij zie je een vrouw met oranje haar in een knot met een groene jurk, handschoenen en een parelketting met haar armen over elkaar  op het balkon naar de stad/gebouwen kijken. Aan de zijkant zie je rode gordijnen met een gouden koortje. De gebouwen zijn  rood met blauwe ramen. Aan de onder kant van de gebouwen zie je dat er een schaduw overheen ligt. De lucht is lichtblauw en iets donkerder blauw aan de linkerkant met een witte wolk in de lucht.

Het is een figuratief schilderij. Dit herken je door de duidelijke vormen en het duidelijke onderwerp. Het is tweedimensionaal doordat het een schilderij is.

Het schilderij is ruimtelijk.

De vormsoorten van het schilderij zijn: hoekig, rond, figuratief, gesloten, strak, glad en realistisch.

De vormcontrasten zijn:
-          * Hoekig – rond

* Geometrisch - organisch
Het schilderij is asymmetrisch. Het gebruikte perspectief is normaal.
Het schilderij bevat tertiaire, secundaire en primaire kleuren. De kleuren blauw en rood zijn verdonkerd om de schaduw te creëren.
Het bevat de kleurcontrasten:
- licht-donker contrast, door het licht en donker blauw.
- warm-koud contrast, door rood en groen.
- complementair contrast, door groen en rood.




Karel Appel - Geen naam gevonden


Karel Appel - de vrijheidsschreeuw























Allebei de schilderijen zijn van Karel Appel, al lijken ze totaal niet op elkaar. Het linker schilderij vind ik veel te druk en onduidelijk. Naar mijn idee heeft Karel Appel hier een paar strepen geverfd en daar iets verder uitverzonnen.

Ik zie er een vogel in en verder niks. Ik houd meer van schilderijen waarin je duidelijk ziet wat er is geschilderd. Het spreekt mij totaal niet aan.
Hij heeft primaire kleuren vooral gebruikt, maar door de zwarte strepen vind ik het ook minder leuk. Door de dikke zwarte strepen met de gele, blauwe en rode vlekken vind ik het erg rommelig eruit zien.

In het rechter schilderij zie je duidelijk wat Karel Appel heeft getekend en ik vind het ook een erg vrolijk schilderij. Ik vind dat er leuke kleuren zijn gebruikt en omdat het eigenlijk een heel simpel schilderij is het juist leuk.
In dit schilderij heeft hij primaire kleuren en verzadigden kleuren gebruikt. Het zijn erg vrolijke kleuren.
Dit schilderij spreekt mij veel meer aan en zou ik sneller kopen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten